Eerste excursie dag.

10 augustus 2016

Vandaag onze eerste excursie met onze lokale gids Simon.
We zijn om 9 uur vertrokken richting Bijilo Forest Park. Een klein beschermd maar toegankelijk natuurgebied waar je de kustvegetatie van Gambia kunt zien. Buiten de prachtige vogels en vlinders kwamen wij voornamelijk voor de aapjes. Na bij de ingang 10 man personeel op een stoel zittend gepasseerd te zijn gingen we de wildernis in. Verwachte we een soort apenheul, betraden we wat wel leek op een tropisch regenwoud. Warm klam smalle paadjes lianenpalmen etc. Na ongeveer 30 minuten en nog geen aap gezien, vroegen we hoelang nog. Het was nog zeker meer dan een uur als we verder gingen en ong 30 minuten terug. We hebben voor terug gekozen, want neem van mij aan het was zwaar. Kleine andere terugweg en welliswaar daar kwamen de apen. Grote, kleine en zelfs met jonkies onder aan de buik hangend. Door ze pinda's te voeren kwamen ze dichterbij, ze aten zelfs uit je hand. Een en later twee klommen op Yvanka. Simon zette onverwacht een aapje op mijn schouder, nooit gedacht dat ik dat leuk zou vinden.
Ontzettend leuke ervaring.
Weer buiten het park even lekker koel drankje en ja hoor ook daar lag een geocache. En ook onze gids Simon bleek een cacher. Daarna op weg naar onze tweede stop van vandaag een local school. We wouden echt graag een lokaal schooltje zien en niet zoiets waar alle toeristen naar toegaan. Dit is gelukt. Hoe schrijnend. Op een gegeven moment hield de asfaltweg op en kwamen we op een slechte zandweg. Aan het eind ervan het schooltje. Voor ons een bouwval, voor hun nieuw, pas 2 jaar geleden gebouwd. 3 lokaaltjes met houten bankjes en plastic stoeltjes. Alleen de preschool was aanwezig ivm vakantie. Kinderen van 4 tot 7. We werden allerhartelijkst ontvangen. De kinderen gingen staan en zongen "welkom guests". De juf was erg vriendelijk en beantwoorde al onze vragen. Aan haar hebben we ook onze meegebrachte pennen , potloden, gummen en puntenslijpers gegeven en een financiele bijdrage gedaan voor de school. Na een uiterst hartelijk afscheid vertrokken we naar onze laatste stop van vandaag . Kachikally crocodile pool. De weg hiernaar toe was nog schrijnender. De laatste km moesten we lopen omdat de weg niet meer begaanbaar was. Rechts van de weg liep een open riool. Links en rechts krotjes, winkeltjes en ateliers. Wat vies, muf en stinken. Eindelijk kwamen we bij de krokodillenpoel. Door een klein etnografisch museum met gebruiksvoorwerpen en muziekinstrumenten kwamen we bij de krokodillen. Door het vele (over) voeren lagen ze bijna in coma in de zon. We mochten er eentje aaien en we hebben ook een jonge krokodil vastgehouden. Speciale ervaring. Na vele indrukken van deze dag gingen we terug naar huis. Frisse duik in zwembad en dit keer afsluiten in een libanees restaurant op de strip.

1. Tom:
    10 augustus 2016
    Gaaf heel veel plezier. Groeten, Tom
  2. Jos:
    11 augustus 2016
    geweldige opnamen, heel veel dieren waar jullie dus niet bang voor waren.
    schooltje heel indrukwekkend
    op naar de volgende dag