Gambiaanse en Senegalese gerechten

13 augustus 2016

Vandaag hebben we weer een heerlijke rustdag. Beetje souveniershoppen, zwembad, zee, heerlijk rustig zitten in onze kamer met airco en niet te vergeten ; eten.

S' morgens tot 10u kun je hier gebruik maken van het ontbijtbuffet. Van NL roomboter, kaas en boterham worst op een witte of bruine boterham tot omelet en worstjes met witte bonen in tomaten saus.
Een traditioneel senegalees ontbijt is fondé, zoete brij met citroensap en melk.
De lunch vind ik persoonlijk vrij "zwaar" hier. Het is veel, zelfs een tosti serveren ze met frites, en bijna warme maaltijd waardig.
Het diner is heel vaak kip of bief, het nederlandse restaurantje hier is soms welkome afwisseling.
Salades zijn ook best lekker hier, maar je moet oppassen met rauwe groente ( afgespoeld onder water wat je hier niet mag drinken) en fruit liefst alleen als de schil er nog omzit.

In Gambia en Senegal is geen geweldig rijk aanbod aan voedingsmiddelen en specerijen dus is het niet verwonderlijk dat het beiden vrij simpele keukens zijn. Tot de basis ingredienten behoren rijst, knolgewassen en de zoete aardappel, diverse soorten bonen, mais en pinda's.
Aan groenten worden tomaten, ui , kool, sla, komkommer en pompoen gebruikt.
In de de categorie gevogelte is kip veruit het meest voorradig, vlees is doorgaands rundvlees, schapenvlees en soms geitenvlees.
Vis is redelijk vaak te krijgen, logisch natuurlijk in een gebied dat vlak aan de oceaan ligt . Morgen gaan we kijken bij de vis afslag.

Traditionele gerechten in Gambia en Senegal zijn vaak stoofgerechten, waarbij voor het stoven en voor de saus doorgaans palm olie of pinda olie gebruikt. Restaurants met een gambiaanse keuken hebben ongetwijfeld chicken yassa of sisay yassa, gegrilde kip in een milde chilisaus met limoen. Dat dit soms heeeeeeeeel spicey kan zijn hebben we vanmiddag bij de lunch gemerkt.
Het nationale gerecht van Senegal is tieboudienne: gebakken rijst met een dikke tomatensaus, vis en diverse groenten.
De shoarma, hier gebracht door de Libanezen is ook bij ons in NL bekend.

Desserts komen weinig op tafel hier in afrika. Desondanks heb ik hier bananensplit en dame blanche op de kaart zien staan. Meestal word er gewoon fruit gegeten. Afhankelijk van het seizoen zijn er mango, kokosnoot, bananen, passievrucht, ananas, papaya, sinasappel en meloen verkrijgbaar.

De traditionele drank is palmwijn, dat hebben we nog niet gedronken. Moet vrij hoog promilage bevatten dus word meestal als mixdrank gedronken.
Een populaire moderne West Afrikaanse drank is bier. In Gambia worden 2 merken gebrouwen; Julbrew en Guinnes. Jeroen drinkt de eerste.
Internationale dranken zoals cola, fanta en sprite zijn natuurlijk ook verkrijgbaar. Evenals de rode merlot en cabernet wijn, die overigens vrij prijzig zijn hier
Thee en koffie is er ook, vrnl oploskoffie.

Vanavond gaan we een buffet proberen in het restaurant tegen over ons hotel. Als we tenminste door de ongelofelijke stortbui heenkomen, die nu valt na een zonnige dag.
Fotoos van buffet volgen.
Hoop dat jullie geen honger krijgen van de fotoos uit deze blog :-)

Morgen excursie 3.