Algemene informatie Gambia.

6 augustus 2016 - Oldenzaal, Nederland

Gambia is met een oppervlakte van 11.295 km het kleinste eiland op het Afrikaanse vasteland. Gambia heeft met zijn oppervlakte een grootte van ongeveer een derde van Nederland en 40% van België. Van oost naar west meet het land ca 320 km; van noord naar zuid varieert de breedte van 20 tot 50 km. Aan de kust bevind zich het grootste deel , landinwaarts wordt Gambia smaller. Gambia ligt vrijwel geheel ingesloten door Senegal. In het noorden, oosten en westen is de totale lengte van de grens 740 km. Alleen aan zee grenst Gambia niet aan Senegal. De kustlijn is in totaal ong 180 km lang.
Het grondgebied van Gambia ligt aan weerszijden van de Gambiarivier, een van de best bevaarbare rivieren van West Afrika. Wat de Nijl is voor Egypte is de Gambiarivier voor Gambia.
Gambia is nog platter dan Nederland: het hoogste punt bevindt zich 39 m boven de zeespiegel en ligt in het oosten, op de grens met Senegal.
Gambia kent een droog en een nat seizoen. In april komen de eerste regenbuien .Juli augustus en september zijn de natste maanden.
De kuststreek heeft doorgaans een aangenaam klimaat. Als de wind van zee komt, is het er overdag met een gemiddelde temperatuur van 28 à 30 graden goed toeven. Komt de wind uit het binnenland kan het 5 graden warmer zijn.
Gambia telt naar schatting 1.7 miljoen inwoners. De bevolkingsdichtheid is ongeveer 150 inwoners per vierkante kilometer. Serenkunda is de grootste stad van Gambia met 250.000 inwoners.
Sinds de jaren 90 is tourisme een van de belangrijkste sectoren van het land geworden.Waren er in 1967 nog maar 2 hotels, tegenwoordig zijn er tientallen.

Wij gaan naar Senegambia Beach hotel.
Dit was enige algemene info over Gambia. Vanaf maandag hou ik jullie via de blog op de hoogte van ons avontuur in Gambia.

Veel lees en kijk plezier!

1. Kay:
    8 augustus 2016