Geld, afdingen, souveniers en oplichting

18 augustus 2016 - Senegambia, Gambia

Honderd dalasi is ongeveer 2 euro waard. De dalasi is onderverdeeld in 100 butut.
Er zijn munten van 1 dalasi en van 50, 25, 10 en 5 butut, hoewel de laatste 2 muntsoorten nauwelijks te vinden zijn in het land. Wij hebben zelf nog geen muntgeld in handen gehad.
Bankbiljetten bestaan er van 5, 10, 25, 50, 100 en 200 dalasi. Ons is , tegen onze wijze in, aangeraden om alle geld cash mee te nemen in euro's en hier ten plaatste te wisselen. De grap is dan dat je na wisseling zo'n pakket geld hebt dat het zeker niet in je portomonnee past. Op aanraden van onze gids Simon hebben we een wissel kantoor gevonden met een prima koers. Op elke hoek van de straat komt er trouwens wel iemand naar je toe of je wilt wisselen....minder veilige methode en meer kans op oplichting.
Pinautomaten kennen ze in Gambia niet. Alleen een enkele voor de toerist. Creditcards worden bijna niet geaccepteerd.

Het is in Gambia gebruikelijk om fooien te geven. Een redelijke tip in een restaurant is 5 of 10 %. Valt mee aks je lunched en dineert voor ongeveer 6 euro ( 300 dalasi) pp inclusief drankjes.
Chauffeurs en begeleiders van excursies geef je ook vaak iets. Of een ober in een restaurant of zelfs de tuinman. Je weet niet hoe blij je iemand hier maakt met een euro, voor hun een dagloon. We doen dit dan ook regelmatig en de brede lach die je terug krijgt geeft een goed gevoel.

Afdingen is een gewoonte in Gambia. Te begrijpen dat ze graag willen dat jij als rijke toerist de hoofdprijs betaald. Men verwacht hier ook eigenlijk wel dat de buitenlandse toerist bij souvenier kopen aan het afdingen slaat. Natuurlijk doen wij dit ook. Aangeraden word op de helft van het bedrag te beginnen.
Wordt tijdens de onderhandelingen niet boos, zie het als een sport en blijf vrolijk. Meestal komen we terug in het hotel beseffende dat we eigenlijk nog teveel betaald hebben, maar het ze dan ook eigenlijk nog wel weer gunnen.
We hebben al een aantal mooie houten souveniers, een batik kleed, een pareo, paar ringen en natuurlijk het traditionele voetbalshirt van Gambia voor Kay :-) gekocht.

Lastig kunnen de " bumsters of hustlers" zijn. Jonge mannen die zich aan "toubabs" toeristen opdringen. Als gids, vriend, verkoper of om gewoon ( kwaadschiks) aan je geld te komen. Ze beginnen vaak een prachtig verhaal te vertellen en daarin ben je hun allerbeste vriend. Ze willen je dan iets geven omdat je zo speciaal bent. Dat overkwam ons ook. Voor je het weet heb je een leuk armbandje om. Nog steeds omdat je zo'n goede vriend bent. Maar dan ineens kent hij een oud dametje dat zo graag rijst wil kopen voor arme kinderen. Om van de man af te zijn en voor het armbandje geven we hem 100 dalasi, eigenlijk al dom van ons.
Maar nee hij wil geen geld, we moeten maar even meelopen naar het oude dametje dat daar zit( hij wijst). Oke, dicht bij hotel toerisch en druk verlichte straat. Daar aan gekomen zegt hij rechts af, een donkere straat in. Toen gingen alle toeters en bellen af bij ons. We gaven alsnog de 100 dalasi en hebben het verder afgekapt.
Later op internet gekeken. En ja hoor dit komt vaak voor hier, zielig verhaal over rijst kopen, je aan de wandel en praat houden en meer en meer geld uit je zak slaan dat ze dan natuurlijk zelf houden.
Wisselen van munt euro's in dalasi doen ze ook graag, ook hier moet je mee oppassen. We hebben het 1x gedaan maar daar was onze gids Simon bij.
Oplichting is natuurlijk ook het krokodillentanden en dolfijnen tanden verhaal. Als je ze moet geloven spoelt er geregeld een dolfijn aan en verkopen ze hun tanden aan een kettinkje. Waar ze de krokodillen tanden vandaan halen wil ik niet eens weten:-)

Op sommige plekken loop je meer risico. Het strand kun he s'avonds beter links laten liggen zoals ook donkerevstraten en steegjes. Ook in erg arme wijken moet je voorzichtig zijn. Op de serekunda markt hielden we onze tas vast aan schouderriem en het lipje van de rits.
Op zulke drukke plaatsen moet je echt oppassen voor zakkenrollers. En wat Simon zei ; ook telefoon niet in je achterzak Yvanka :-)

Morgen onze laatste excursie alweer :-( Een wandeling door een vogelreservaart en met een kano door de mangroves.